De IATA (International Air Transport Association) heeft in haar regelgeving opgenomen dat lawine airbags onder voorwaarden met het vliegtuig mee mogen. In de regels staat:
With the approval of the airline, an avalanche rescue backpack can be transported if it is equipped with a pyrotechnic trigger mechanism containing less than 200 mg net of Div. 1.4S and less than 250 mL of compressed gas in Div. 2.2. The backpack must be packed in such a manner that it cannot be accidentally activated. The airbags within the backpacks must be fitted with pressure relief valves.
Je mag je airbag dus meenemen mits je lawine airbag niet per ongeluk getriggerd kan worden. Electrische airbags zoals de Jetforce en Alpride E1 leveren de minste problemen op en zijn bovendien de enige optie als je zonder problemen naar of in de VS wilt vliegen.
Wij raden je aan altijd de trigger & cartridge én je rugzak te voorzien van de juiste documentatie. Deze vindt je hieronder. Probeer ook je airbag altijd zo lang mogelijk van te voren telefonisch aan te kondigen bij de luchtvaartmaatschappij en voldoende tijd in te plannen voor het inchecken op de luchthaven.
Samengevat:
- Trigger en cylinder altijd samen met de rugzak vervoeren
- Meld ruim van te voren (1 tot 2 weken) je airbag aan bij de luchtvaartmaatschappij
- Vliegen naar of in de VS kan niet met gevulde cylinders
- Zorg dat je de documentatie bij je hebt, doe altijd een kopie bij je cylinder
Index
- Vliegen in en naar de VS met een lawine airbag
- Vliegen met een Mammut en Snowpulse RAS lawine airbag
- Vliegen met een ABS lawine airbag
- Vliegen met een PIEPS of Black Diamond Jetforce lawine airbag
- Vliegen met een BCA Float lawine airbag
- Vliegen met een Alpride 1.0 en 2.0 lawine airbag
- Vliegen met een Alpride E1 lawine airbag
- Vliegen met een Arva Reactor lawine airbag
- Vliegen met een Ortovox Avabag lawine airbag
- Ervaringen
- Meer informatie
Vliegen in en naar de VS met een lawine airbag
In de VS zijn ze helaas wat strenger. De US American Transportation Safety Administration (TSA) staat geen met druk gevulde cylinders toe. Je kan dus het beste daar een cylinder kopen of je lege cylinder ruilen. ABS en BCA zijn qua dealers goed vertegenwoordigd, Snowpulse en Mammut iets minder, maar ook steeds beter. Electrische airbags mogen wel mee naar de VS
We hebben overigens genoeg voorbeelden van klanten en kennissen die het gewoon geprobeerd hebben en waar het meenemen van een volle cylinder gelukt is. Je kan dit proberen, het gevaar is echter dat je je cylinder moet achterlaten.
Vliegen met een Mammut en Snowpulse RAS lawine airbag
De gas cylinder van de het RAS en PAS 1.0/2.0/3.0 systeem wordt geclasificeerd als een gevaarlijk item. Het vervoer wordt daarom door de regels van de International Air Transport Association (IATA) gereguleerd. De regels zijn vastgelegd in de IATA Table 2.3A. Onder deze regels mag er 1 cartridge per persoon in het vliegtuig worden meegenomen naar alle bestemmingen behalve de VS.
IATA Goedkeuring:
- Eén lawine-airbag en één cartridge per persoon
- De drukpatroon mag alleen gevuld zijn met Klasse 2.2-gas (alle Mammut / Snowpulse-patronen zijn gevuld met Klasse 2.2-gas).
- De drukpatroon mag niet los van de lawine-airbag worden getransporteerd.
- De patroon moet worden vervoerd in het meegeleverde lawine-airbagcompartiment.
- Het moet zo worden verpakt dat onbedoelde activering wordt voorkomen (de cartridge mag niet in het airbagsysteem worden geschroefd).
- De airbag moet zijn voorzien van een drukontlastklep (alle Mammut / Snowpulse airbagsystemen zijn uitgerust met een drukontlastklep).
- De goedkeuring van de luchtvaartmaatschappij is vereist.
- De lawine-airbag en -patroon mogen in handbagage of als ingecheckte bagage worden vervoerd.
Praktische tips
- Zorg altijd dat je de data-sheet van je cartridge bij de cartridge stopt
- Zoek per luchtvaartmaatschappij uit wat de procedures en regels zijn voor het vervoeren van een airbag
- Schroef de afsluitdop op de cartridge
- De meeste mensen hebben de airbag en cylinder succesvol als ruimbagage vervoerd
- Ondanks de goedkeuring van de IATA kan de luchtvaartmaatschappij of luchthavenbeveiliging het vervoer van een cartridge nog altijd weigeren.
- Cartridge Refillable 207 Bar Alu kunnen ongevuld naar de VS meegenomen worden en ter plekke bijgevuld worden.
- Carbon Cartridge Non-Refillable 300 Bar en Cartridge Non-Refillable 300 Bar Steel kunnen niet naar de VS worden vervoerd.
Data Sheets en Mammut informatie:
- Vliegen met een Mammut lawine airbag (Mammut Website)
- Travelling with an Mammut Airbag Manual (pdf)
- Data sheet: Mammut Carbon Cartridge Non-Refillable 300 Bar (pdf)
- Data sheet: Mammut & Snowpulse Cartridge Non-Refillable 300 Bar Steel (pdf)
- Data sheet: Mammut & Snowpulse Cartridge Refillable 207 Bar Alu (pdf)
- IATA Table 2.3A (pdf, update januari 2019)
Vliegen met een ABS lawine airbag
De lucht cylinder van de het ABS systeem wordt geclasificeerd als een gevaarlijk item. Het vervoer wordt daarom door de regels van de International Air Transport Association (IATA) gereguleerd. De regels zijn vastgelegd in de IATA Table 2.3A. Onder deze regels mogen de ABS airbags in het vliegtuig worden meegenomen naar alle bestemmingen behalve de VS.
IATA Goedkeuring:
- Eén lawine-airbag en één cartridge per persoon
- De pyrotechnische trigger mag maximaal 200 mg net materiaal bevatten van klasse Div. 1.4S (de ABS triggers voldoen hieraan).
- De drukpatroon mag alleen gevuld zijn met Klasse 2.2-gas (alle ABS-patronen zijn gevuld met Klasse 2.2-gas).
- De drukpatroon mag niet los van de lawine-airbag worden getransporteerd.
- De patroon moet worden vervoerd in het meegeleverde lawine-airbagcompartiment.
- Het moet zo worden verpakt dat onbedoelde activering wordt voorkomen (de cartridge mag niet in het airbagsysteem worden geschroefd).
- De airbag moet zijn voorzien van een drukontlastklep (alle ABS airbagsystemen zijn uitgerust met een drukontlastklep).
- De goedkeuring van de luchtvaartmaatschappij is vereist.
- De lawine-airbag en -patroon mogen in handbagage of als ingecheckte bagage worden vervoerd.
Praktische tips
- Zorg altijd dat je de data-sheet van je cartridge bij de cartridge stopt.
- Zoek per luchtvaartmaatschappij uit wat de procedures en regels zijn voor het vervoeren van een airbag
- Schroef de afsluitdop op de cartridge.
- De meeste mensen hebben de airbag en cylinder succesvol als ruimbagage vervoerd.
- Ondanks de goedkeuring van de IATA kan de luchtvaartmaatschappij of luchthavenbeveiliging het vervoer van een cartridge nog altijd weigeren.
- Er zijn geen hervulbare cartridges voor het ABS systeem dus je kunt je cartridge niet naar de VS meenemen.
Data sheets en ABS informatie:
- Vliegen met een ABS lawine airbag (ABS website)
- Data sheet: ABS P.RIDE Carbon Inflator (pdf)
- Data sheet: ABS Carbon Cartridge (pdf)
- Data sheet: ABS Steel Cartridge (pdf)
- IATA Table 2.3A (pdf, update januari 2019)
Vliegen met een PIEPS of Black Diamond Jetforce lawine airbag
IATA Goedkeuring:
- Eén lawine-airbag per persoon
- Lithium batterijen mogen een maximaal vermogen van 100 W/h hebben. (De Jetforce airbags hebben een maximaal vermogen van 57.6 Watt/uur.)
Prakitsche tips:
- Omdat het een lawine airbag is is er officieel toestemming nodig van de luchtvaartmaatschappij. De meeste reizigers doen dit echter niet.
- Op de batterij zit een sticker met de Watt-uur rating.
- De airbag wordt door de meeste mensen succesvol als cabine bagage meegenomen.
- Indien nodig kan de batterij losgekoppeld worden. Hiervoor is een schroevendraaier nodig.
- Zorg er voor dat de airbag niet per ongeluk af kan gaan en schakel het systeem uit.
Data sheets en Jetforce informatie:
- Data sheet en informatie: Jetforce Avalanche backpack system (pdf)
Vliegen met een BCA Float lawine airbag
IATA Goedkeuring:
- Eén lawine-airbag en één cartridge per persoon
- De drukpatronen mag alleen gevuld zijn met Klasse 2.2-gas (De Float-patronen zijn gevuld met perslucht en voldoen hieraan).
- De drukpatroon mag niet los van de lawine-airbag worden getransporteerd.
- De patroon moet worden vervoerd in het meegeleverde lawine-airbagcompartiment.
- Het moet zo worden verpakt dat onbedoelde activering wordt voorkomen (de cartridge mag niet in het airbagsysteem worden geschroefd).
- De airbag moet zijn voorzien van een drukontlastklep (alle Float airbagsystemen zijn uitgerust met een drukontlastklep).
- De goedkeuring van de luchtvaartmaatschappij is vereist.
- De lawine-airbag en -patroon mogen in handbagage of als ingecheckte bagage worden vervoerd.
Praktische tips
- Zorg altijd dat je de data-sheet van je cartridge bij de cartridge stopt.
- Zoek per luchtvaartmaatschappij uit wat de procedures en regels zijn voor het vervoeren van een airbag
- Schroef de afsluitdop op de cartridge.
- De meeste mensen hebben de airbag en cylinder succesvol als ruimbagage vervoerd.
- Ondanks de goedkeuring van de IATA kan de luchtvaartmaatschappij of luchthavenbeveiliging het vervoer van een cartridge nog altijd weigeren.
- Hervulstations zijn voornamelijk te vinden in de VS. In Europa en Japan zijn ze minder aanwezig.
- De Float cartridges kunnen ongevuld naar de VS meegenomen worden en ter plekke bijgevuld worden.
Data sheets en ABS informatie:
- Vliegen met een BCA Float lawine airbag (BCA website)
- Data sheet: Float cartridge (pdf)
- Flying in the USA (pdf)
- BCA hervulstations (BCA website)
- IATA Table 2.3A (pdf, update januari 2019)
Vliegen met een Alpride 1.0 en 2.0 lawine airbag (Scott, Black Diamond, Millet, etc.)
De gas cylinder van de het Alpride 1.0 en 2.0 systeem wordt geclasificeerd als een gevaarlijk item. Het vervoer wordt daarom door de regels van de International Air Transport Association (IATA) gereguleerd. De regels zijn vastgelegd in de IATA Table 2.3A. Onder deze regels mag er 1 cartridge per persoon in het vliegtuig worden meegenomen naar alle bestemmingen behalve de VS.
IATA Goedkeuring:
- Eén lawine-airbag en één cartridge per persoon (Alpride heeft 2 kleine cylinders, in de praktijk wordt hier niet moeilijk over gedaan)
- De drukpatronen mogen alleen gevuld zijn met Klasse 2.2-gas (alle Alpride-patronen zijn gevuld met Klasse 2.2-gas).
- De drukpatronen mogen niet los van de lawine-airbag worden getransporteerd.
- De patronen moeten worden vervoerd in het meegeleverde lawine-airbagcompartiment.
- Het moet zo worden verpakt dat onbedoelde activering wordt voorkomen (de cartridge mag niet in het airbagsysteem worden geschroefd).
- De airbag moet zijn voorzien van een drukontlastklep (de Alpride 1.0 en 2.0 airbagsystemen zijn uitgerust met een drukontlastklep).
- De goedkeuring van de luchtvaartmaatschappij is vereist.
- De cylinders zijn niet bij te vullen en kunnen dus niet naar de VS worden meegenomen.
- De lawine-airbag en -patronen mogen in handbagage of als ingecheckte bagage worden vervoerd.
Praktische tips
- Zorg altijd dat je de data-sheet van je cartridges bij de cartridges stopt
- Zoek per luchtvaartmaatschappij uit wat de procedures en regels zijn voor het vervoeren van een airbag
- Schroef de afsluitdop op de cartridge
- De meeste mensen hebben de airbag en cylinder succesvol als ruimbagage vervoerd
- Ondanks de goedkeuring van de IATA kan de luchtvaartmaatschappij of luchthavenbeveiliging het vervoer van een cartridge nog altijd weigeren.
Data Sheets en Alpride informatie:
- Vliegen met een Alpride lawine airbag (Alpride Website)
- Data sheet: Alpride Carbon Dioxide cartridge (pdf)
- Data sheet: Alpride Argon cartridge (pdf)
- Data sheet: Alpride Carbon Dioxide transport Notes (pdf)
- Data sheet: Alpride Argon transport Notes (pdf)
- IATA Table 2.3A (pdf, update januari 2019)
Vliegen met een Alpride E1 lawine airbag (Scott, Black Diamond)
Het E1 systeem heeft:
- Geen LI-Po- of Li-ionbatterijen
- Geen pyrotechniek
- Geen cilinders onder druk / patronen met samengeperst gas
- Geen componenten geclassificeerd onder Dangerous Good Regulations
- Door het systeem UIT te schakelen, zijn er geen risico's om per ongeluk te worden geactiveerd.
- Het E1-airbagsysteem is uitgerust met overdrukventielen
Data Sheets en Alpride informatie:
- Vliegen met een Alpride lawine airbag (Alpride Website)
- Data sheet: Alpride airbag system E1 (pdf)
Vliegen met een Arva Reactor lawine airbag
De gas cylinder van de het Reactor systeem wordt geclasificeerd als een gevaarlijk item. Het vervoer wordt daarom door de regels van de International Air Transport Association (IATA) gereguleerd. De regels zijn vastgelegd in de IATA Table 2.3A. Onder deze regels mag er 1 cartridge per persoon in het vliegtuig worden meegenomen naar alle bestemmingen behalve de VS.
IATA Goedkeuring:
- Eén lawine-airbag en één cartridge per persoon
- De drukpatroon mag alleen gevuld zijn met Klasse 2.2-gas (alle Reactor-patronen zijn gevuld met Klasse 2.2-gas).
- De drukpatroon mag niet los van de lawine-airbag worden getransporteerd.
- De patroon moet worden vervoerd in het meegeleverde lawine-airbagcompartiment.
- Het moet zo worden verpakt dat onbedoelde activering wordt voorkomen (de cartridge mag niet in het airbagsysteem worden geschroefd).
- De airbag moet zijn voorzien van een drukontlastklep (alle Reactor airbagsystemen zijn uitgerust met een drukontlastklep).
- De goedkeuring van de luchtvaartmaatschappij is vereist.
- De lawine-airbag en -patroon mogen in handbagage of als ingecheckte bagage worden vervoerd.
Praktische tips
- Zorg altijd dat je de data-sheet van je cartridge bij de cartridge stopt
- Zoek per luchtvaartmaatschappij uit wat de procedures en regels zijn voor het vervoeren van een airbag
- Schroef de afsluitdop op de cartridge
- De meeste mensen hebben de airbag en cylinder succesvol als ruimbagage vervoerd
- Ondanks de goedkeuring van de IATA kan de luchtvaartmaatschappij of luchthavenbeveiliging het vervoer van een cartridge nog altijd weigeren.
- De US Steel cartridge kan ongevuld naar de VS meegenomen worden en ter plekke bijgevuld worden. Er zijn niet veel hervulpunten dus controleer de beschikbaarheid voor vertrek.
- De normale carbon en steel cylinder kan niet naar de VS worden vervoerd.
Data Sheets en Arva informatie:
- Vliegen met een Arva Reactor lawine airbag (Arva Website)
- Data sheet: Arva Reactor carbon cartridge (pdf)
- Data sheet: Arva Reactor steel cartridge (pdf)
- Data sheet: Arva Reactor US steel cartridge (pdf)
- Arva Refill Centers (Arva website)
- IATA Table 2.3A (pdf, update januari 2019)
Vliegen met een Ortovox Avabag lawine airbag
De gas cylinder van de het Avabag systeem wordt geclasificeerd als een gevaarlijk item. Het vervoer wordt daarom door de regels van de International Air Transport Association (IATA) gereguleerd. De regels zijn vastgelegd in de IATA Table 2.3A. Onder deze regels mag er 1 cartridge per persoon in het vliegtuig worden meegenomen naar alle bestemmingen behalve de VS.
IATA Goedkeuring:
- Eén lawine-airbag en één cartridge per persoon
- De drukpatroon mag alleen gevuld zijn met Klasse 2.2-gas (alle Avabag-patronen zijn gevuld met Klasse 2.2-gas).
- De drukpatroon mag niet los van de lawine-airbag worden getransporteerd.
- De patroon moet worden vervoerd in het meegeleverde lawine-airbagcompartiment.
- Het moet zo worden verpakt dat onbedoelde activering wordt voorkomen (de cartridge mag niet in het airbagsysteem worden geschroefd).
- De airbag moet zijn voorzien van een drukontlastklep (alle Avabag airbagsystemen zijn uitgerust met een drukontlastklep).
- De goedkeuring van de luchtvaartmaatschappij is vereist.
- De lawine-airbag en -patroon mogen in handbagage of als ingecheckte bagage worden vervoerd.
Praktische tips
- Zorg altijd dat je de data-sheet van je cartridge bij de cartridge stopt
- Zoek per luchtvaartmaatschappij uit wat de procedures en regels zijn voor het vervoeren van een airbag
- Schroef de afsluitdop op de cartridge
- De meeste mensen hebben de airbag en cylinder succesvol als ruimbagage vervoerd
- Ondanks de goedkeuring van de IATA kan de luchtvaartmaatschappij of luchthavenbeveiliging het vervoer van een cartridge nog altijd weigeren.
- De ALU 207 BAR REFILLABLE CARTRIDGE kan ongevuld naar de VS meegenomen worden en ter plekke bijgevuld worden. Er zijn niet veel hervulpunten dus controleer de beschikbaarheid voor vertrek.
- De Non-Refillable Carbon cylinder kan niet naar de VS worden vervoerd.
Data Sheets en Ortovox informatie:
- Vliegen met een Avabag lawine airbag (Ortovox Website)
- Data sheet: Ortovox Avabag carbon cartridge (pdf)
- Data sheet: Ortovox Avabag system (pdf)
- Air travel with the refillable cylinder (pdf)
- Ortovox Refill Centers (Ortovox website)
- IATA Table 2.3A (pdf, update januari 2019)
Ervaringen
De IATA regels zoals bovenstaand beschreven zijn niet dwingend voor de luchtvaartmaatschappijen. De ervaring leert dat luchtvaartmaatschappijen en/of de luchthavenbeveiliging je airbag ondanks de IATA regels kunnen weigeren. Vaak lukt het met wat volhardendheid en de regels bij de hand nog wel.
De Snowcountry crew heeft tot nu toe probleemloos airbags meegenomen op vluchten binnen Europa en Japan met:
- Transavia
- Lufthansa
- KLM
Heb jij andere ervaringen met luchtvaartmaatschappijen? Laat het ons weten via ons contactformulier.