COVID-19 Update >>

0 € 0,00

Uw winkelwagen is leeg.

Subtotaal: € 0,00
BTW: € 0,00
Eindtotaal: € 0,00

Lawine airbag in het vliegtuig, waarop moet je letten?

Door Paul op  04 April 2019
Je hebt een lawine airbag en wilt nu naar de sneeuw gaan vliegen. Mag je je lawine rugzak meenemen in het vliegtuig? Het antwoord is meestal ja, maar je moet wel op een aantal zaken letten. In dit artikel lees je alles over het meenemen van je RAS, ABS, Jetforce, Avabag, Reactor, Float of Alpride airbag.

De IATA (International Air Transport Association) heeft in haar regelgeving opgenomen dat lawine airbags onder voorwaarden met het vliegtuig mee mogen. In de regels staat: 

With the approval of the airline, an avalanche rescue backpack can be transported if it is equipped with a pyrotechnic trigger mechanism containing less than 200 mg net of Div. 1.4S and less than 250 mL of compressed gas in Div. 2.2. The backpack must be packed in such a manner that it cannot be accidentally activated. The airbags within the backpacks must be fitted with pressure relief valves.

Je mag je airbag dus meenemen mits je lawine airbag niet per ongeluk getriggerd kan worden. Electrische airbags zoals de Jetforce en Alpride E1 leveren de minste problemen op en zijn bovendien de enige optie als je zonder problemen naar of in de VS wilt vliegen.

Lawine airbag inchecken

Wij raden je aan altijd de trigger & cartridge én je rugzak te voorzien van de juiste documentatie. Deze vindt je hieronder. Probeer ook je airbag altijd zo lang mogelijk van te voren telefonisch aan te kondigen bij de luchtvaartmaatschappij en voldoende tijd in te plannen voor het inchecken op de luchthaven.

Samengevat:

  • Trigger en cylinder altijd samen met de rugzak vervoeren
  • Meld ruim van te voren (1 tot 2 weken) je airbag aan bij de luchtvaartmaatschappij
  • Vliegen naar of in de VS kan niet met gevulde cylinders
  • Zorg dat je de documentatie bij je hebt, doe altijd een kopie bij je cylinder

Index

Vliegen in en naar de VS met een lawine airbag

In de VS zijn ze helaas wat strenger. De US American Transportation Safety Administration (TSA) staat geen met druk gevulde cylinders toe. Je kan dus het beste daar een cylinder kopen of je lege cylinder ruilen. ABS en BCA zijn qua dealers goed vertegenwoordigd, Snowpulse en Mammut iets minder, maar ook steeds beter. Electrische airbags mogen wel mee naar de VS

We hebben overigens genoeg voorbeelden van klanten en kennissen die het gewoon geprobeerd hebben en waar het meenemen van een volle cylinder gelukt is. Je kan dit proberen, het gevaar is echter dat je je cylinder moet achterlaten. 

Vliegen met een Mammut en Snowpulse RAS lawine airbag

De gas cylinder van de het RAS en PAS 1.0/2.0/3.0 systeem wordt geclasificeerd als een gevaarlijk item. Het vervoer wordt daarom door de regels van de International Air Transport Association (IATA) gereguleerd. De regels zijn vastgelegd in de IATA Table 2.3A. Onder deze regels mag er 1 cartridge per persoon in het vliegtuig worden meegenomen naar alle bestemmingen behalve de VS.

IATA Goedkeuring: 

  • Eén lawine-airbag en één cartridge per persoon
  • De drukpatroon mag alleen gevuld zijn met Klasse 2.2-gas (alle Mammut / Snowpulse-patronen zijn gevuld met Klasse 2.2-gas).
  • De drukpatroon mag niet los van de lawine-airbag worden getransporteerd.
  • De patroon moet worden vervoerd in het meegeleverde lawine-airbagcompartiment.
  • Het moet zo worden verpakt dat onbedoelde activering wordt voorkomen (de cartridge mag niet in het airbagsysteem worden geschroefd).
  • De airbag moet zijn voorzien van een drukontlastklep (alle Mammut / Snowpulse airbagsystemen zijn uitgerust met een drukontlastklep).
  • De goedkeuring van de luchtvaartmaatschappij is vereist.
  • De lawine-airbag en -patroon mogen in handbagage of als ingecheckte bagage worden vervoerd.
 

Praktische tips

  • Zorg altijd dat je de data-sheet van je cartridge bij de cartridge stopt
  • Zoek per luchtvaartmaatschappij uit wat de procedures en regels zijn voor het vervoeren van een airbag
  • Schroef de afsluitdop op de cartridge
  • De meeste mensen hebben de airbag en cylinder succesvol als ruimbagage vervoerd
  • Ondanks de goedkeuring van de IATA kan de luchtvaartmaatschappij of luchthavenbeveiliging het vervoer van een cartridge nog altijd weigeren.
  • Cartridge Refillable 207 Bar Alu kunnen ongevuld naar de VS meegenomen worden en ter plekke bijgevuld worden.
  • Carbon Cartridge Non-Refillable 300 Bar en Cartridge Non-Refillable 300 Bar Steel kunnen niet naar de VS worden vervoerd.
 

Data Sheets en Mammut informatie:

Vliegen met een ABS lawine airbag

De lucht cylinder van de het ABS systeem wordt geclasificeerd als een gevaarlijk item. Het vervoer wordt daarom door de regels van de International Air Transport Association (IATA) gereguleerd. De regels zijn vastgelegd in de IATA Table 2.3A. Onder deze regels mogen de ABS airbags in het vliegtuig worden meegenomen naar alle bestemmingen behalve de VS.

IATA Goedkeuring: 

  • Eén lawine-airbag en één cartridge per persoon
  • De pyrotechnische trigger mag maximaal 200 mg net materiaal bevatten van klasse Div. 1.4S (de ABS triggers voldoen hieraan).
  • De drukpatroon mag alleen gevuld zijn met Klasse 2.2-gas (alle ABS-patronen zijn gevuld met Klasse 2.2-gas).
  • De drukpatroon mag niet los van de lawine-airbag worden getransporteerd.
  • De patroon moet worden vervoerd in het meegeleverde lawine-airbagcompartiment.
  • Het moet zo worden verpakt dat onbedoelde activering wordt voorkomen (de cartridge mag niet in het airbagsysteem worden geschroefd).
  • De airbag moet zijn voorzien van een drukontlastklep (alle ABS airbagsystemen zijn uitgerust met een drukontlastklep).
  • De goedkeuring van de luchtvaartmaatschappij is vereist.
  • De lawine-airbag en -patroon mogen in handbagage of als ingecheckte bagage worden vervoerd.
 

Praktische tips

  • Zorg altijd dat je de data-sheet van je cartridge bij de cartridge stopt.
  • Zoek per luchtvaartmaatschappij uit wat de procedures en regels zijn voor het vervoeren van een airbag
  • Schroef de afsluitdop op de cartridge.
  • De meeste mensen hebben de airbag en cylinder succesvol als ruimbagage vervoerd.
  • Ondanks de goedkeuring van de IATA kan de luchtvaartmaatschappij of luchthavenbeveiliging het vervoer van een cartridge nog altijd weigeren.
  • Er zijn geen hervulbare cartridges voor het ABS systeem dus je kunt je cartridge niet naar de VS meenemen.
 

Data sheets en ABS informatie:

Vliegen met een PIEPS of Black Diamond Jetforce lawine airbag

De PIEPS en Black Diamond Jetforce airbags bevatten geen gas cylinders of pyrotechnische triggers. Deze tassen leveren dus de minste problemen op op de luchthaven. Ook kan er met deze tassen naar de VS gevlogen worden.
 

IATA Goedkeuring: 

  • Eén lawine-airbag per persoon
  • Lithium batterijen mogen een maximaal vermogen van 100 W/h hebben. (De Jetforce airbags hebben een maximaal vermogen van 57.6 Watt/uur.)
 

Prakitsche tips:

  • Omdat het een lawine airbag is is er officieel toestemming nodig van de luchtvaartmaatschappij. De meeste reizigers doen dit echter niet.
  • Op de batterij zit een sticker met de Watt-uur rating.
  • De airbag wordt door de meeste mensen succesvol als cabine bagage meegenomen.
  • Indien nodig kan de batterij losgekoppeld worden. Hiervoor is een schroevendraaier nodig.
  • Zorg er voor dat de airbag niet per ongeluk af kan gaan en schakel het systeem uit.
 

Data sheets en Jetforce informatie:

Vliegen met een BCA Float lawine airbag

De gas cylinders van het BCA Float 1.0 en 2.0 systeem worden geclasificeerd als gevaarlijke items. Het vervoer wordt daarom door de regels van de International Air Transport Association (IATA) gereguleerd. De regels zijn vastgelegd in de IATA Table 2.3A. Onder deze regels mogen de Float airbags in het vliegtuig worden meegenomen naar alle bestemmingen behalve de VS.
 

IATA Goedkeuring: 

  • Eén lawine-airbag en één cartridge per persoon
  • De drukpatronen mag alleen gevuld zijn met Klasse 2.2-gas (De Float-patronen zijn gevuld met perslucht en voldoen hieraan).
  • De drukpatroon mag niet los van de lawine-airbag worden getransporteerd.
  • De patroon moet worden vervoerd in het meegeleverde lawine-airbagcompartiment.
  • Het moet zo worden verpakt dat onbedoelde activering wordt voorkomen (de cartridge mag niet in het airbagsysteem worden geschroefd).
  • De airbag moet zijn voorzien van een drukontlastklep (alle Float airbagsystemen zijn uitgerust met een drukontlastklep).
  • De goedkeuring van de luchtvaartmaatschappij is vereist.
  • De lawine-airbag en -patroon mogen in handbagage of als ingecheckte bagage worden vervoerd.
 

Praktische tips

  • Zorg altijd dat je de data-sheet van je cartridge bij de cartridge stopt.
  • Zoek per luchtvaartmaatschappij uit wat de procedures en regels zijn voor het vervoeren van een airbag
  • Schroef de afsluitdop op de cartridge.
  • De meeste mensen hebben de airbag en cylinder succesvol als ruimbagage vervoerd.
  • Ondanks de goedkeuring van de IATA kan de luchtvaartmaatschappij of luchthavenbeveiliging het vervoer van een cartridge nog altijd weigeren.
  • Hervulstations zijn voornamelijk te vinden in de VS. In Europa en Japan zijn ze minder aanwezig.
  • De Float cartridges kunnen ongevuld naar de VS meegenomen worden en ter plekke bijgevuld worden.
 

Data sheets en ABS informatie:

Vliegen met een Alpride 1.0 en 2.0 lawine airbag (Scott, Black Diamond, Millet, etc.)

De gas cylinder van de het Alpride 1.0 en 2.0 systeem wordt geclasificeerd als een gevaarlijk item. Het vervoer wordt daarom door de regels van de International Air Transport Association (IATA) gereguleerd. De regels zijn vastgelegd in de IATA Table 2.3A. Onder deze regels mag er 1 cartridge per persoon in het vliegtuig worden meegenomen naar alle bestemmingen behalve de VS.

IATA Goedkeuring: 

  • Eén lawine-airbag en één cartridge per persoon (Alpride heeft 2 kleine cylinders, in de praktijk wordt hier niet moeilijk over gedaan)
  • De drukpatronen mogen alleen gevuld zijn met Klasse 2.2-gas (alle Alpride-patronen zijn gevuld met Klasse 2.2-gas).
  • De drukpatronen mogen niet los van de lawine-airbag worden getransporteerd.
  • De patronen moeten worden vervoerd in het meegeleverde lawine-airbagcompartiment.
  • Het moet zo worden verpakt dat onbedoelde activering wordt voorkomen (de cartridge mag niet in het airbagsysteem worden geschroefd).
  • De airbag moet zijn voorzien van een drukontlastklep (de Alpride 1.0 en 2.0 airbagsystemen zijn uitgerust met een drukontlastklep).
  • De goedkeuring van de luchtvaartmaatschappij is vereist.
  • De cylinders zijn niet bij te vullen en kunnen dus niet naar de VS worden meegenomen.
  • De lawine-airbag en -patronen mogen in handbagage of als ingecheckte bagage worden vervoerd.
 

Praktische tips

  • Zorg altijd dat je de data-sheet van je cartridges bij de cartridges stopt
  • Zoek per luchtvaartmaatschappij uit wat de procedures en regels zijn voor het vervoeren van een airbag
  • Schroef de afsluitdop op de cartridge
  • De meeste mensen hebben de airbag en cylinder succesvol als ruimbagage vervoerd
  • Ondanks de goedkeuring van de IATA kan de luchtvaartmaatschappij of luchthavenbeveiliging het vervoer van een cartridge nog altijd weigeren.
 

Data Sheets en Alpride informatie:

Vliegen met een Alpride E1 lawine airbag (Scott, Black Diamond)

Er zijn geen beperkingen voor het het vliegen met een Alpride E1 lawine Airbag. Deze tas kan naar elke bestemming worden meegenomen incl. de VS.
 

Het E1 systeem heeft:

  • Geen LI-Po- of Li-ionbatterijen
  • Geen pyrotechniek
  • Geen cilinders onder druk / patronen met samengeperst gas
  • Geen componenten geclassificeerd onder Dangerous Good Regulations
  • Door het systeem UIT te schakelen, zijn er geen risico's om per ongeluk te worden geactiveerd.
  • Het E1-airbagsysteem is uitgerust met overdrukventielen
 

Data Sheets en Alpride informatie:

Vliegen met een Arva Reactor lawine airbag

De gas cylinder van de het Reactor systeem wordt geclasificeerd als een gevaarlijk item. Het vervoer wordt daarom door de regels van de International Air Transport Association (IATA) gereguleerd. De regels zijn vastgelegd in de IATA Table 2.3A. Onder deze regels mag er 1 cartridge per persoon in het vliegtuig worden meegenomen naar alle bestemmingen behalve de VS.

IATA Goedkeuring: 

  • Eén lawine-airbag en één cartridge per persoon
  • De drukpatroon mag alleen gevuld zijn met Klasse 2.2-gas (alle Reactor-patronen zijn gevuld met Klasse 2.2-gas).
  • De drukpatroon mag niet los van de lawine-airbag worden getransporteerd.
  • De patroon moet worden vervoerd in het meegeleverde lawine-airbagcompartiment.
  • Het moet zo worden verpakt dat onbedoelde activering wordt voorkomen (de cartridge mag niet in het airbagsysteem worden geschroefd).
  • De airbag moet zijn voorzien van een drukontlastklep (alle Reactor airbagsystemen zijn uitgerust met een drukontlastklep).
  • De goedkeuring van de luchtvaartmaatschappij is vereist.
  • De lawine-airbag en -patroon mogen in handbagage of als ingecheckte bagage worden vervoerd.
 

Praktische tips

  • Zorg altijd dat je de data-sheet van je cartridge bij de cartridge stopt
  • Zoek per luchtvaartmaatschappij uit wat de procedures en regels zijn voor het vervoeren van een airbag
  • Schroef de afsluitdop op de cartridge
  • De meeste mensen hebben de airbag en cylinder succesvol als ruimbagage vervoerd
  • Ondanks de goedkeuring van de IATA kan de luchtvaartmaatschappij of luchthavenbeveiliging het vervoer van een cartridge nog altijd weigeren.
  • De US Steel cartridge kan ongevuld naar de VS meegenomen worden en ter plekke bijgevuld worden. Er zijn niet veel hervulpunten dus controleer de beschikbaarheid voor vertrek.
  • De normale carbon en steel cylinder kan niet naar de VS worden vervoerd.
 

Data Sheets en Arva informatie:

Vliegen met een Ortovox Avabag lawine airbag

De gas cylinder van de het Avabag systeem wordt geclasificeerd als een gevaarlijk item. Het vervoer wordt daarom door de regels van de International Air Transport Association (IATA) gereguleerd. De regels zijn vastgelegd in de IATA Table 2.3A. Onder deze regels mag er 1 cartridge per persoon in het vliegtuig worden meegenomen naar alle bestemmingen behalve de VS.

IATA Goedkeuring: 

  • Eén lawine-airbag en één cartridge per persoon
  • De drukpatroon mag alleen gevuld zijn met Klasse 2.2-gas (alle Avabag-patronen zijn gevuld met Klasse 2.2-gas).
  • De drukpatroon mag niet los van de lawine-airbag worden getransporteerd.
  • De patroon moet worden vervoerd in het meegeleverde lawine-airbagcompartiment.
  • Het moet zo worden verpakt dat onbedoelde activering wordt voorkomen (de cartridge mag niet in het airbagsysteem worden geschroefd).
  • De airbag moet zijn voorzien van een drukontlastklep (alle Avabag airbagsystemen zijn uitgerust met een drukontlastklep).
  • De goedkeuring van de luchtvaartmaatschappij is vereist.
  • De lawine-airbag en -patroon mogen in handbagage of als ingecheckte bagage worden vervoerd.
 

Praktische tips

  • Zorg altijd dat je de data-sheet van je cartridge bij de cartridge stopt
  • Zoek per luchtvaartmaatschappij uit wat de procedures en regels zijn voor het vervoeren van een airbag
  • Schroef de afsluitdop op de cartridge
  • De meeste mensen hebben de airbag en cylinder succesvol als ruimbagage vervoerd
  • Ondanks de goedkeuring van de IATA kan de luchtvaartmaatschappij of luchthavenbeveiliging het vervoer van een cartridge nog altijd weigeren.
  • De ALU 207 BAR REFILLABLE CARTRIDGE kan ongevuld naar de VS meegenomen worden en ter plekke bijgevuld worden. Er zijn niet veel hervulpunten dus controleer de beschikbaarheid voor vertrek.
  • De Non-Refillable Carbon cylinder kan niet naar de VS worden vervoerd.
 

Data Sheets en Ortovox informatie:

Ervaringen

De IATA regels zoals bovenstaand beschreven zijn niet dwingend voor de luchtvaartmaatschappijen. De ervaring leert dat luchtvaartmaatschappijen en/of de luchthavenbeveiliging je airbag ondanks de IATA regels kunnen weigeren. Vaak lukt het met wat volhardendheid en de regels bij de hand nog wel.

De Snowcountry crew heeft tot nu toe probleemloos airbags meegenomen op vluchten binnen Europa en Japan met:

  • Transavia
  • Lufthansa
  • KLM

Heb jij andere ervaringen met luchtvaartmaatschappijen? Laat het ons weten via ons contactformulier.

Meer informatie

Klantenservice
Wat onze klanten zeggen
Ontvang de beste aanbiedingen als eerste
Betalingsopties
Verzendmethoden
Social media