Mag een lawine airbag mee in het vliegtuig? Het antwoord hierop verschilt per lawine airbag systeem, luchtvaartmaatschappij en locatie. Vliegen met een elektrische lawine airbag is meestal eenvoudiger dan een mechanische airbag. Mechanische lawine airbag systemen werken met een gasgevulde cilinder, ook wel cartridge of drukpatroon. De cartridge staat onder hoge druk en worden geclassificeerd als een gevaarlijk item door de IATA richtlijnen (International Air Transport Association).

IATA richtlijnen

IATA is een internationale handelsorganisatie voor luchtvaartmaatschappijen. In hun regelgeving staat het volgende over het meenemen van een lawine airbag in het vliegtuig:

With the approval of the airline, an avalanche rescue backpack, one (1) per person, can be transported if it is equipped with a pyrotechnic trigger mechanism containing less than 200 mg net of Div. 1.4S and less than 250 mL of compressed gas in Div. 2.2. The backpack must be packed in such a manner that it cannot be accidentally activated. The airbags within the backpacks must be fitted with pressure relief valves.

Kortom: een lawine airbag is toegestaan zolang deze niet per ongeluk geactiveerd kan worden. Maar IATA biedt richtlijnen, wat betekent dat een luchtvaartmaatschappij te allen tijde je cartridge en/of lawine airbagy systeem mag weigeren. Zo hanteert iedere luchtvaarmaatschappij zijn eigen regelgeving. Controleer dus altijd de regels van de betreffende luchtvaartmaatschappij via hun eigen website. 

Vliegen met de cartridges van je lawinerugzak

Je mag volgens de IATA vliegen met een lawinerugzak met cartridge zolang je aan een aantal regels voldoet. Zo mag er één lawinerugzak en één cartridge per persoon mee in het vliegtuig. Belangrijk om te weten, dit geldt voor alle bestemmingen met uitzondering van de VS. Verder mag een drukpatroon alleen vervoerd worden:

  • samen met de lawine airbag in het meegeleverde lawine airbag compartiment,
  • wanneer deze gevuld is met Klasse 2.2-gas,
  • en als deze zo verpakt is dat onbedoelde activering wordt voorkomen.

Verder moet het lawine airbag systeem voorzien zijn van een drukontlastklep en is de goedkeuring van de luchtvaartmaatschappij vereist. Het lawine airbag systeem en cartridges mogen mee in de handbagage of als ruimbagage. Voor zover wij weten levert de handbagage over het algemeen de minste problemen op, maar dit verschilt uiteindelijk per luchtvaartmaatschappij.

Tips voor het vliegen met een lawine airbag systeem

Ga je vliegen met je lawinerugzak, dan zijn onderstaande tips eigenlijk altijd van toepassing:

  • Meld je lawinerugzak altijd en ruim van tevoren aan bij de luchtvaartmaatschappij (1 tot 2 weken), ongeacht het type airbag.
  • Vervoer de eventuele trigger en cartridge samen met de rugzak.
  • Print relevante documenten, zoals het uitreksel van de IATA tabel, een datasheet van de cardridge en handleiding van de lawine airbag. Voeg deze documentatie bij de lawine airbag en houd een kopie tijdens het reizen bij de hand om op vraag te laten zien aan het luchtvaartpersoneel.
  • Zoek uit welke procedures en regels de betreffende luchtvaartmaatschappij hanteert voor het vervoeren van een lawine airbag systeem. Hou deze regels bij de hand.

Vliegen met een elektrische lawine airbag

Een elektrische airbag maakt geen gebruik van een drukpatroon en vormt daarmee de minste problemen wanneer je gaat vliegen. Toch is wel noodzakelijk om je lawinerugzak aan te melden bij de luchtvaartmaatschappij. Andere richtlijnen van de IATA waar je rekening mee moet houden:

  • Eén lawine airbag systeem per persoon.
  • Lithium batterijen mogen een maximaal vermogen van 100 W/h hebben. Het maximumvermogen staat op een sticker op de batterij.
  • Schakel het systeem uit, zodat de airbag niet per ongeluk af kan gaan.
  • Koppel indien nodig de batterij los. Zorg dat je vooraf weet hoe dit moet, in sommige gevallen is een schroevendraaier nodig.

Vliegen binnen, naar of van de VS

Ga je vliegen naar, binnen of van de VS met een lawinerugzak? Dan is het belangrijk om te weten dat de VS strengere regels hanteert. Zo staat de US American Safety Administration (TSA) geen met druk gevulde cilinders toe. Gasgevulde cilinders zijn dus niet toegestaan in het vliegtuig. Je moet dan een cardridge kopen op locatie of een lege cartridge omruilen. Handig om te weten, de merken ABS en BCA zijn goed vertegenwoordigd in de VS. Ortovox, Arva en Mammut iets minder maar ook steeds beter. Verder bevatten elektrische airbag systemen geen drukcilinders en mogen gewoon mee naar de VS.

Je kan het natuurlijk ook gewoon proberen om je cartridge mee te nemen. Wij hebben voldoende voorbeelden van klanten en kennissen die een volle cartridge hebben meegenomen naar de VS. Houd er rekening mee dat je je cartridge moet achterlaten.

Informatie en documentatie per type lawine airbag systeem

Ga je vliegen met je lawinerugzak? Wij helpen je graag op weg. Zo hebben wij alle informatie en documentatie van de lawine airbag systemen in ons assortiment verzameld.

Vliegen met een Ortovox Avabag systeem

Een lawine airbag met een Ortovox Avabag systeem voldoet aan de IATA richtlijnen en is dus toegestaan in het vliegtuig. Toch heeft een luchtvaartmaatschappij altijd het recht om een lawine airbag systeem te weigeren op grond van veiligheid. Om problemen te voorkomen kan een goede voorbereiding helpen.

Tips voor het vliegen met een Ortovox Avabag

  • Verstrek voordat je je vlucht boekt een uittreksel van de IATA tabel en de datasheet met de informatie over de inhoud van de cartridge aan de betreffende luchtvaartmaatschappij.
  • Vraag altijd goedkeuring van de betreffende luchtvaartmaatschappij voor het meenemen van je lawine airbag systeem.
  • Transporteer de Avabag samen met de cartridge, zodat het doel van de cartridge duidelijk is. De cartridge moet losgekoppeld zijn.
  • Print het uittreksel van de IATA tabel en de datasheet met informatie over de inhoud van de cartridge. Bevestig deze aan de Ortovox Avabag en voeg een kopie bij je reisdocumenten.
  • Vlieg je naar de VS of Canada, dan kun je de ALU 207 BAR REFILLABLE CARTRIDGE ongevuld meenemen en ter plekke bijvullen. Controleer de beschikbaarheid van de hervulpunten voor vertrek.
    Let op: de non-refillable carbon cilinder is in het vliegtuig naar, van en binnen de VS niet toegestaan.

PDF downloads

Datasheet: Technical data Avabag carbon cartridge
Datasheet: Technical data Avabag flight informations
Document: Instructions for air travel with the refillable cartridge
Document: IATA tabel 2.3A (pdf update januari 2024)

Vliegen met een Mammut Removable Airbag 3.0

Een lawine airbag met een Mammut Removable airbag 3.0 systeem voldoet aan de IATA richtlijnen en is dus toegestaan in het vliegtuig. Toch heeft een luchtvaartmaatschappij altijd het recht om een lawine airbag systeem te weigeren op grond van veiligheid. Om problemen te voorkomen kan een goede voorbereiding helpen.

Tips voor het vliegen met een Mammut Removable Airbag 3.0

  • Verstrek voordat je je vlucht boekt een uittreksel van de IATA tabel en de datasheet met de informatie over de inhoud van de cartridge aan de betreffende luchtvaartmaatschappij.
  • Vraag altijd goedkeuring van de betreffende luchtvaartmaatschappij voor het meenemen van je lawine airbag systeem.
  • Het advies is om de Mammut Airbag in de ruimbagage te transporteren. Schroef het beschermkapje op de cartridge en plaats deze in het daarvoor bedoelde lawine airbag compartiment.
  • Print het uittreksel van de IATA tabel en de datasheet met informatie over de inhoud van de cartridge. Voeg deze bij het lawine airbag systeem en een kopie bij je reisdocumenten.
  • Vlieg je naar de VS, dan kun je de Mammut Cartridge Refillable 207 Bar Alu ongevuld meenemen en ter plaatse vullen. Bekijk de Mammut website voor de hervulpunten.
    Let op: de Mammut Carbon Cartridge Non-Refillable 300 Bar en de Mammut Cartridge Non-Refillable 300 Bar Steel zijn in het vliegtuig naar, van en binnen de VS niet toegestaan. In de VS is het mogelijk om deze cartridges te huren. Kijk voor een actueel overzicht van verhuurpunten op de Mammut website. 

PDF downloads

Datasheet: Mammut Cartridge Refillable 207 Bar Alu 
Datasheet: Mammut Carbon Cartridge Non-Refillable 300 Bar
Datasheet: Mammut Cartridge Non-Refillable 300 Bar Steel
Document: Manual flying with an avalanche airbag
Document: IATA tabel 2.3A (pdf update januari 2024)

Vliegen met een Arva Reactor

Een lawine airbag met een Arva Reactor systeem voldoet aan de IATA richtlijnen en is dus toegestaan in het vliegtuig. Toch heeft een luchtvaartmaatschappij altijd het recht om een lawine airbag systeem te weigeren op grond van veiligheid. Om problemen te voorkomen kan een goede voorbereiding helpen.

Tips voor het vliegen met een Arva Reactor

  • Verstrek voordat je je vlucht boekt een uittreksel van de IATA tabel en de datasheet met de informatie over de inhoud van de cartridge aan de betreffende luchtvaartmaatschappij.
  • Vraag altijd goedkeuring van de betreffende luchtvaartmaatschappij voor het meenemen van je lawine airbag systeem. Bij voorkeur schriftelijk.
  • Vraag de betreffende luchtvaartmaatschappij of zij de voorkeur geven dat je de lawine airbag meeneemt als hand- of ruimbagage.
  • Transporteer het Arva Reactor systeem samen met de cartridge. Zorg dat de cartridge ontkoppeld is en schroef het beschermkapje erop.
  • Print het uittreksel van de IATA tabel en de datasheet met informatie over de inhoud van de cartridge drie keer. Voeg de documentatie bij de cartridge, in je handbagage zodat je deze bij de hand hebt tijdens je reis. En gebruik de derde kopie voor terugvlucht.
  • Vlieg je naar de VS, dan is het niet mogelijk om een gevulde cartridge mee te nemen. Je hebt de volgende opties wanneer je naar de VS reist met je airbag: neem een lege US cartridge mee. Afhankelijk van het type cartridge kun je deze ter plaatse hervullen of omruilen. Neem vooraf contact op met een winkel in de buurt van je locatie om te horen wat er mogelijk is. Een andere optie is om zonder cartridge te reizen en deze op locatie te huren.

PDF downloads

Datasheet: Arva Reactor carbon cartridge
Datasheet: Arva Reactor steel cartridge
Datasheet: Arva Reactor US steel cartridge
Document: IATA tabel 2.3A (pdf update januari 2024)

Vliegen met een Alpride 2.0 lawine airbag systeem

Een lawine airbag met een Alpride 2.0 systeem voldoet aan de IATA richtlijnen en is dus toegestaan in het vliegtuig. Toch heeft een luchtvaartmaatschappij altijd het recht om een lawine airbag systeem te weigeren op grond van veiligheid. Om problemen te voorkomen kan een goede voorbereiding helpen.

Tips voor het vliegen met een Alpride 2.0

  • Informeer de luchtvaartmaatschappij minimaal 24 uur van tevoren over het lawine airbag systeem dat je mee wil nemen op je vlucht. Vraag eventueel goedkeuring.
  • Bereid het airbagsysteem voor op transport. Ontkoppel de cartridge en activeer het systeem. Schroef de cartridge weer in het systeem en sluit de rits. Transporteer de cartridge nooit ontkoppeld.
  • Print het uittreksel van de IATA tabel en de datasheets met informatie over de inhoud van de cartridge. Voeg de documenten bij de je lawine airbag en een kopie bij je reisdocumenten.
  • Alpride adviseert om de Alpride 2.0 mee te nemen in je handbagage.
  • Vlieg je naar de VS, dan is het niet mogelijk om een gevulde cartridge mee te nemen. Bekijk vooraf wat er mogelijk is, denk aan omruilen, huren of kopen van een cartridge op locatie. 

PDF downloads

Datasheet: Alpride carbon dioxide cartridge
Datasheet: Alpride carbon dioxide cartridge annex transport notes
Datasheet: Alpride argon cartridge
Datasheet: Alpride argon cartridge annex transport notes
Document: IATA tabel 2.3A (pdf update januari 2024)

Vliegen met een ABS Easytech

Een lawine airbag met een ABS Easytech systeem voldoet aan de IATA richtlijnen en is dus toegestaan in het vliegtuig. Volgens de IATA richtlijnen mag een pyrotechnische trigger maximaal 200 mg net materiaal bevatten van klassen Div. 1.4S. De ABS systemen voldoen aan deze vereiste en alle overige voorwaarden, dus zijn deze toegestaan in het vliegtuig. Toch heeft een luchtvaartmaatschappij altijd het recht om een lawine airbag systeem te weigeren op grond van veiligheid. Om problemen te voorkomen kan een goede voorbereiding helpen.

Tips voor het vliegen met een ABS Easytech

  • Informeer de luchtvaartmaatschappij minimaal 24 uur van tevoren over het lawine airbag systeem dat je mee wil nemen op je vlucht. Vraag eventueel goedkeuring.
  • Bereid het airbagsysteem voor op transport door de afsluitdop op de cartridge te schroeven.
  • Print het uittreksel van de IATA tabel en de datasheet met informatie over de cartridge. Voeg het document bij de lawine airbag en houd tijdens het reizen een kopie bij je reisdocumenten.
  • Vlieg je naar de VS, dan is het niet mogelijk om een gevulde cartridge mee te nemen. Laat de ‘release unit’ dan thuis en huur deze op locatie incl. activeringshendel bij een lokale dealer.

PDF downloads

Datasheet: ABS carbon cartridge
Datasheet: ABS steel cartridge
Document: IATA tabel 2.3A (pdf update januari 2024)

Vliegen met een ABS Pyrotech

Een lawine airbag met een ABS Pyrotech systeem voldoet aan de IATA richtlijnen en is dus toegestaan in het vliegtuig. Volgens de IATA richtlijnen mag een pyrotechnische trigger maximaal 200 mg net materiaal bevatten van klassen Div. 1.4S. De ABS systemen voldoen aan deze vereiste en alle overige voorwaarden, dus zijn deze toegestaan in het vliegtuig. Toch heeft een luchtvaartmaatschappij altijd het recht om een lawine airbag systeem te weigeren op grond van veiligheid. Om problemen te voorkomen kan een goede voorbereiding helpen.

Tips voor het vliegen met een ABS Pyrotech

  • Informeer de luchtvaartmaatschappij minimaal 24 uur van tevoren over het lawine airbag systeem dat je mee wil nemen op je vlucht. Vraag eventueel goedkeuring.
  • Bereid het airbagsysteem voor op transport door de afsluitdop op de cartridge te schroeven.
  • Print het uittreksel van de IATA tabel en de datasheet met informatie over de cartridge. Voeg het document bij de lawine airbag en houd tijdens het reizen een kopie bij je reisdocumenten.
  • Vlieg je naar de VS, dan is het niet mogelijk om een gevulde cartridge mee te nemen. Laat de ‘release unit’ dan thuis en huur deze op locatie incl. activeringshendel bij een lokale dealer.

PDF downloads

Datasheet: ABS carbon cartridge
Datasheet: ABS steel cartridge
Document: IATA tabel 2.3A (pdf update januari 2024)

Vliegen met een Aerosize lawine airbag systeem

Een lawine airbag met een Aerosize systeem voldoet aan de IATA richtlijnen en is dus toegestaan in het vliegtuig. Toch heeft een luchtvaartmaatschappij altijd het recht om een lawine airbag systeem te weigeren op grond van veiligheid. Om problemen te voorkomen kan een goede voorbereiding helpen.

Tips voor het vliegen met een Aerosize

  • Informeer de luchtvaartmaatschappij minimaal 24 uur van tevoren over het lawine airbag systeem dat je mee wil nemen op je vlucht.
  • Vraag altijd goedkeuring van de betreffende luchtvaartmaatschappij voor het meenemen van je lawine airbag systeem.
  • Bereid het airbagsysteem voor op transport door de cartridge te ontkoppelen.
  • Print het uittreksel van de IATA tabel en het technische document over de Aerosize lawine airbag. Houd tijdens het reizen een kopie bij je reisdocumenten.
  • Vlieg je naar de VS, dan is het niet mogelijk om een gevulde cartridge mee te nemen. Bekijk vooraf wat er mogelijk is, denk aan omruilen, huren of kopen van een cartridge op locatie. 

PDF downloads

Datasheet: Aerosize technical datasheet (see page 21 about transport and travel)
Document: IATA tabel 2.3A (pdf update januari 2024)

Vliegen met een BCA Float 2.0

Een lawine airbag met een BCA Float 2.0 systeem voldoet aan de IATA richtlijnen en is dus toegestaan in het vliegtuig. Toch heeft een luchtvaartmaatschappij altijd het recht om een lawine airbag systeem te weigeren op grond van veiligheid. Om problemen te voorkomen kan een goede voorbereiding helpen.

Tips voor het vliegen met een BCA Float 2.0

  • Informeer de luchtvaartmaatschappij minimaal 24 uur van tevoren over het lawine airbag systeem dat je mee wil nemen op je vlucht. Vraag eventueel goedkeuring.
  • Vraag de betreffende luchtvaartmaatschappij of zij de voorkeur geven dat je de lawine airbag meeneemt als hand- of ruimbagage.
  • Bereid het airbagsysteem voor op transport. Verwijder de bovenkant van de cartridge. Plaats beide onderdelen in een doorzichtige, hersluitbare zak. Ontkoppel de cartridge en activeer het systeem. Schroef de cartridge weer in het systeem en sluit de rits. Transporteer de cartridge nooit ontkoppeld.
  • Print het uittreksel van de IATA tabel. Voeg het document zichtbaar bij de lawine airbag en houd tijdens het reizen een kopie bij je reisdocumenten.
  • Vlieg je naar de VS, dan is het niet mogelijk om een gevulde cartridge mee te nemen. Leeg de cartridge thuis en ruil of hervul deze op locatie. Bekijk vooraf goed waar dit mogelijk is.

PDF downloads

Datasheet: BCA material safety data sheet
Datasheet: Float data sheet US travel instructions
Document: IATA tabel 2.3A (pdf update januari 2024)

Vliegen met een Pieps of Black Diamond JetForce lawine airbag systeem

Het JetForce lawine airbag systeem wordt gezien als een elektrisch apparaat, wanneer de accu geïnstalleerd is. De airbag maakt geen gebruik van cartridges. Het vliegen met de Pieps of Black Diamond JetForce lawine airbag is toegestaan volgens de IATA richtlijnen en ook volgens de richtlijnen in de VS. Hoewel vliegen met dit type lawine airbag systeem geen problemen op moet leveren, heeft de luchtvaartmaatschappij op grond van veiligheid altijd het recht om te weigeren. Dus ook bij deze lawine airbags is een goede voorbereiding voordat je gaat vliegen belangrijk. 

Tips voor het vliegen met een JetForce

  • Officieel is voor het vliegen met een lawine airbag toestemming nodig van de luchtvaartmaatschappij.
  • Volgens de IATA richtlijnen maximaal één lawine airbag per persoon.
  • Print het uittreksel van de IATA tabel en het document met meer informatie over de JetForce. Houd deze tijdens het reizen bij je reisdocumenten om op vraag te tonen aan het luchtvaartpersoneel.
  • De JetForce lawine airbag werkt op een lithium accu met een maximumvermogen van 57.6 Watt/uur. Het maximaal toegestane vermogen is 100 Watt/uur. De Watt-uur rating staat op een sticker op de batterij.
  • Bereid het lawine airbag systeem voor door het systeem uit te schakelen om per ongeluk afgaan te voorkomen.
  • Neem de lawine airbag en eventuele reserve accu's mee in je handbagage (verpak de accu’s apart).
  • Indien nodig kun je de batterij loskoppelen van de airbag, hiervoor heb je een schroevendraaier nodig.

PDF downloads

Document: Flying with your JetForce Avalanche Backpack

Vliegen met een Alpride E1 of Alpride E2 lawine airbag

Beide airbagsystemen zijn elektrisch en werken op twee AA batterijen. De systemen maken dus geen gebruik van een lithium accu, cartridge, of andere componenten die aangeduid staan als gevaarlijk goed. Het vliegen met de Alpride E1 en Alpride E2 is toegestaan volgens de IATA richtlijnen en de richtlijnen die gelden in de VS. Hoewel vliegen met dit type lawine airbag geen problemen op moet leveren, heeft de luchtvaartmaatschappij op grond van veiligheid altijd het recht om te weigeren. Dus ook bij deze lawine airbags is een goede voorbereiding voordat je gaat vliegen belangrijk.

Tips voor het vliegen met een Alpride E1 of Alpride E2

  • Officieel is voor het vliegen met een lawine airbag toestemming nodig van de luchtvaartmaatschappij.
  • Volgens de IATA richtlijnen maximaal één lawine airbag per persoon.
  • Print het document met meer informatie over vliegen met jouw lawine airbag systeem (E1 of E2). Houd deze documentatie tijdens het reizen bij de hand om op vraag te laten zien aan het luchtvaartpersoneel.
  • Bereid het lawine airbag systeem voor door het systeem uit te schakelen om per ongeluk afgaan te voorkomen.


PDF downloads

Datasheet: Alpride airbag system E1
Datasheet: Alpride airbag system E2

Vliegen met een Litric lawine airbag systeem

Het Litric lawine airbag systeem is een elektrisch apparaat en is toegestaan in het vliegtuig volgens de IATA richtlijnen en de richtlijnen die gelden in de VS. Hoewel vliegen met dit type lawine airbag geen problemen op moet leveren, heeft de luchtvaartmaatschappij op grond van veiligheid altijd het recht om te weigeren. Dus ook bij deze lawine airbags is een goede voorbereiding voordat je gaat vliegen belangrijk.

Tips voor het vliegen met een Litric lawine airbag

  • Officieel is voor het vliegen met een lawine airbag toestemming nodig van de luchtvaartmaatschappij.
  • Volgens de IATA richtlijnen maximaal één lawine airbag per persoon.
  • Print het uittreksel van de IATA tabel en het document met de handleiding van het Litric lawine airbag systeem. Houd deze documentatie tijdens het reizen bij de hand om op vraag te laten zien aan het luchtvaartpersoneel.
  • De Litric airbag werkt op een lithium accu met een maximumvermogen van 7.4 Watt/uur. Het maximaal toegestane vermogen is 100 Watt/uur. De Watt-uur rating staat op een sticker op de batterij.
  • Bereid het lawine airbag systeem voor door het systeem uit te schakelen en zorg ervoor dat de activeringshendel is vergrendeld.
  • Neem de lawine airbag en eventuele reserve accu's mee in je handbagage (verpak de accu’s apart).


PDF downloads

Document: Litric system user manual (see page 27 about transport and travel)

Tips of aanvullingen zijn altijd welkom

Wij doen ons best om bovenstaande informatie up-to-date te houden. Maar heb je aanvullingen of mogelijk andere ervaringen, laat het ons dan gerust weten door een mail te sturen naar helpdesk@snowcountry.eu.